• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Compricer - Jämför lån (ny)
3. Zmarta - Ett bra alternativ
4. Flexkontot - Nu med Swish, ingen UC
5. Brixo - Lån utan UC
6. Klaralån - Lån utan UC
7. Merax - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Nstart - Nystartslån
10. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
11. Binly - Lån utan UC

När kommer utmätningen?

Kronofogden

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 247
Blev medlem
8 September 2014
Meddelanden
2 301
Mottagna reaktioner
1 799
Poäng
1 247
Fast om man tittar på deras auktioner så finns det ju ofta tex jackor att köpa som förvisso har ett högt inklpsvärde, men sedan budas upp till 1000kr? Det ligger ju förlovningsringar och andra ringar ute nu som alltid. Klockor av märken som kostar typ 1500-2000kr i butik och ligger ute för auktion med startpriser för 600kr ungefär? Skor kan man buda på, begagnade skor från "märken" som inte heller ger någon summa över 1000kr?
Begagnade airpods, högtalare från Amazon.

Det är väl att plocka saker av mindre värde?
Jag förstår ju att man tar saker där man kan få in en större summa, men att ta någons användna skor och sen sälja för några hundra känns ju bara onödigt. Men många bäckar små kanske.

Det där kan handla om folk som blivit vräkta och lämnat kvar sitt bohag. Då säljs ju det på auktion. Antar jag.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 526
Mottagna reaktioner
12 905
Poäng
9 787
Det där kan handla om folk som blivit vräkta och lämnat kvar sitt bohag. Då säljs ju det på auktion. Antar jag.
Tackar min skapare att det inte är så.
Men man har ju mer tid när att hitta ev egendomar om man står en hel dag för att tömma en lägenhet..

Det töms av kfm(med flyttfirma) och magasineras i 3 månader. Det vanliga är därefter att sakerna kastas.
 

Insatt

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 277
En av våra mest kunniga
Blev medlem
28 November 2021
Meddelanden
2 773
Mottagna reaktioner
1 760
Poäng
1 277
Tackar min skapare att det inte är så.
Men man har ju mer tid när att hitta ev egendomar om man står en hel dag för att tömma en lägenhet..

Det töms av kfm(med flyttfirma) och magasineras i 3 månader. Det vanliga är därefter att sakerna kastas.
Sökande har rätt att sälja egendomen för de kostnader de haft för avhysningen (det vill säga allt som redan en gång har bedömts som egendom som saknar utmätningsbart värde).
 

Jessica87

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 677
Blev medlem
6 Oktober 2022
Meddelanden
1 190
Mottagna reaktioner
713
Poäng
677
Saker av lägre värde på KFMs auktioner är väl mest från dödsbon eller brottslighet? Jag har lite svårt att tänka mig att KFM skulle umäta ett par begagnade airpods om personen ifråga bara äger ett par, eller en jacka för någon tusenlapp. Om man har flera par airpods eller flera märkesjackor i fleratusenkronorsklassen kanske? Eller tänker jag fel? ‍♀️
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 526
Mottagna reaktioner
12 905
Poäng
9 787
Saker av lägre värde på KFMs auktioner är väl mest från dödsbon eller brottslighet? Jag har lite svårt att tänka mig att KFM skulle umäta ett par begagnade airpods om personen ifråga bara äger ett par, eller en jacka för någon tusenlapp. Om man har flera par airpods eller flera märkesjackor i fleratusenkronorsklassen kanske? Eller tänker jag fel? ‍♀️
Nej. Se ovan.
Tror inte mitt kontor sålt en enda grej från dödsbon..
 

Jessica87

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 677
Blev medlem
6 Oktober 2022
Meddelanden
1 190
Mottagna reaktioner
713
Poäng
677
Nej. Se ovan.
Tror inte mitt kontor sålt en enda grej från dödsbon..
Kan du förtydliga? Tas alltså begagnade airpids och enstaka jackor vid vanlig utmätning? Hittar inte vad du hänvisar till "se ovan", så förklara gärna
 

Mjau 74

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 177
Blev medlem
4 December 2013
Meddelanden
2 681
Mottagna reaktioner
1 706
Poäng
1 177
Kan du förtydliga? Tas alltså begagnade airpids och enstaka jackor vid vanlig utmätning? Hittar inte vad du hänvisar till "se ovan", så förklara gärna
När vi hade hembesök så sa dom att ”många bäckar små” när dom stod och tittade på en golvhögtalare för några hundralappar.
 

Jessica87

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 677
Blev medlem
6 Oktober 2022
Meddelanden
1 190
Mottagna reaktioner
713
Poäng
677
När vi hade hembesök så sa dom att ”många bäckar små” när dom stod och tittade på en golvhögtalare för några hundralappar.
Tog dom högtalaren? Nog för att jag förstår resonemanget, men tycker det är lite oroande om man inte har några dyrare saker, att man ändå kan bli av med det ena och det andra. Reglerna tycks oklara och öppna för mycket fria bedömningar, på gott och ont.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 526
Mottagna reaktioner
12 905
Poäng
9 787

tavelramen

V.I.P
Poäng: 327
Blev medlem
27 Februari 2018
Meddelanden
477
Mottagna reaktioner
125
Poäng
327
Om man använder AirPods i arbetet men ägs privat? Så antar jag dem tas ändå och hänvisar till att arbetsgivaren får köpa? En hel del privata saker jag använder i arbetet för att det ska fungera. Sedan en fråga jag aldrig sett något svar på här trots frågor från olika, hur värderas en billig bil? Olika är det svaret jag sett, innebär det att man kikar blocket? Bilprisers hemsida, kvd? Nån större handlare? Tittar man på skicket om något är sönder eller om kamrem tex inte bytts eller om servicebok saknas? Är en hel del som justerar värdet gällande skicket samt var man kikar efter en värdering
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp